ZEBRAKLINIKEN

Bindhinneinflammation

BINDHINNEINFLAMMATION

Bindhinneinflammation orsakas ofta av infektion. Symtomen varierar en del men brukar innefatta rodnad, svullnad, klåda eller skavande känsla samt tårflöde eller kladdig sekretion.

Virus är den vanligaste orsaken till infektion i bindhinnan men bakterier och Chlamydia förekommer också.

Kroppens immunförsvar aktiveras av infektionen och ger upphov till symtom som oftast ökar under några dagar innan kulmen är nådd och de börjar avklinga igen. Om Chlamydia är orsaken brukar symtomen bara finnas i ena ögat och vanligen finns symtomen kvar under lång tid.

Infektion med Chlamydia behöver behandlas med antibiotika i tablettform men de flesta andra infektioner som kan uppkomma i bindhinnan avklingar spontant så att alla symtom försvinner helt inom några veckor.

Vad ska jag göra?
Tvätta ögonlocken och ögonfransarna med rikligt, ljummet vatten direkt från kranen. Gör det flera gånger dagligen. Ögats yta kan sköljas med en svag saltlösning som kan köpas i förpackningar från apoteket, undvik att använda sköljningskopp – låt saltlösningen rinna över ögat och sedan direkt ned i handfatet. Sköljning av ögats yta är inte nödvändigt men kan lindra besvären och bidra till snabb läkning.

Undvik att beröra andra. Använd egen kudde och handduk.
Om du brukar bära kontaktlinser ska du ta ut dem så snart symtomen uppkommer, även om du inte har glasögon till hands. Avbryt andra aktiviteter om det behövs – det är mycket viktigt att kontaktlinserna tas ut genast.

När ska jag söka ögonläkare?
•Om du är kontaktlinsbärare och haft rodnad och smärta i ena ögat och symtomen fortsätter att öka även efter att du tagit ut linserna.

•Om besvären inte börjat avklinga efter en vecka.

Zebrakliniken, din ögonklinik

Kontakta oss kring allt som rör din syn.

Kontakta oss

Ring eller skicka e-mail till oss.

info@zebrakliniken.se
Besöksadress:
Västmannagatan 45,
113 25 Stockholm

Våra öppettider

Vi har öppet enligt följande.
Varmt välkommen!

Måndag till fredag : 08:00 – 17:00